.M.
MAJUSKUŁA wielka
litera alfabetu, w odróżnieniu od małej litery alfabetu, czyli minuskuły.
MAKROGRAFIA niezamierzone,
patologiczne powiększenie wymiarów liter. Pojawia się w stanach napięć emocjonalnych,
w schizofrenii, pod wpływem narkotyków, zatruć
(np. alkoholem, tlenkiem węgla). Patrz także alkohol a pismo, narkomania
a pismo, patologia pisma, pismo
starcze. (JP)
MANIERYZMY jedna
z cech syntetycznych pisma. Manieryzmy
to zaskakujące, nienaturalne ze względu na ekonomię ruchu pisarskiego rozwiązania
graficzne w piśmie, wynikające
z upodobań, maskowania albo będące objawem patologii (patologia
pisma).
Pismo
zawierające manieryzmy może wyróżniać się nonszalancją, pretensjonalnością,
wyrafinowaniem, fantazyjnością, czyli nienaturalnością polegającą na nieliczeniu
się z ogólnie
przyjętymi zasadami pisania. Manieryzmy przejawiają się również w doborze
rodzaju narzędzia pisarskiego, barwy materiału kryjącego, a nawet rodzaju
podłoża. Przykłady
manieryzmów w piśmie to: 1) sposób i miejsce pisania dat, np. umieszczanie
daty w górnym lewym rogu dokumentu; 2) rozmieszczanie wierszy pisma ukośnie
do formatu
podłoża; 3) zdobienie elementów liter usytuowanych w środku wyrazów. (EG)
MARGINES jedna z cech
topograficznych pisma. Wyróżnia się marginesy: lewy, prawy, górny i
dolny. W każdym z tych czterech marginesów uwzględnia się: kształt
(margines prosty, wypukły, wklęsły albo nieregularny), wielkość (mierzoną
w milimetrach) oraz proporcje (margines zmniejszony, proporcjonalny albo
powiększony). Nadto
uwzględnia się tendencję, która w marginesie lewym i prawym może być pionowa,
lewoskośna albo prawoskośna, natomiast w marginesie górnym i dolnym może
być pozioma, wznosząca się albo opadająca. (AK, MO)
MARKER transparentny rodzaj
mazaka, napełnionego materiałem kryjącym, pozostawiającym barwny ślad prześwitujący
(przezroczysty); służy do uwydatniania istotnych fragmentów
tekstów. (JD)
MASKOWANIE 1. w
znaczeniu wąskim: zamierzona zmiana graficznych cech pisma (podpisu), dokonywana
w celu uniemożliwienia identyfikacji jego wykonawcy,
bez zachowywania pozorów naturalności pisma (depersonalizacja pisma, np.
w liście anonimowym).
Realizowana jest najczęściej poprzez pisanie "drugą ręką", stosowanie
pisma szablonowego, zmianę budowy znaków; 2. w
znaczeniu szerokim: maskowanie w znaczeniu wąskim, autofałszerstwo oraz
maskowanie języka. (AK)
MASKOWANIE JĘZYKA zamierzona
zmiana cech językowych pisma, dokonywana
w celu uniemożliwienia identyfikacji autora tekstu. Realizowana jest najczęściej
poprzez obniżenie poziomu poprawnościowego pisma, np. w drodze wprowadzania
błędów ortograficznych i leksykalnych. (AK)
MATERIAŁ
BEZWPŁYWOWY jeden z dwóch rodzajów materiału
porównawczego.
MATERIAŁ DOWODOWY materiał
kwestionowany.
MATERIAŁ ILUSTRACYJNY materiał
poglądowy.
MATERIAŁ
KREŚLONY NA POLECENIE patrz materiał
porównawczy.
MATERIAŁ KRYJĄCY materiał tworzący linie pisma, a więc najczęściej grafit
ołówka, "mina" kredki,
atrament, tusz, pasta długopisowa, materiał nasycający taśmę maszyny do pisania,
proszek do kserokopiarek i drukarek laserowych, farba w technikach małej
i dużej poligrafii. (JD)
MATERIAŁ KWESTIONOWANY (hasło w opracowaniu)
MATERIAŁ POGLĄDOWY (hasło w opracowaniu)
MATERIAŁ
PORÓWNAWCZY zbiór wzorów pisma lub podpisów określonej osoby, przeznaczony
na użytek ekspertyzy pisma ręcznego lub podpisów. Wzory pisma dzieli się
na: 1) bezwpływowe (kreślone do celów innych niż ekspertyza, np. szkolnych,
pracowniczych);
2) kreślone na polecenie. (WW)
MATERIAŁ WPŁYWOWY (termin
niezalecany) materiał porównawczy kreślony na polecenie.
MATERIAŁ WZORCOWY (hasło w opracowaniu)
MATERIAŁ
ZAKWESTIONOWANY patrz materiał kwestionowany.
MAZAK narzędzie pisarskie, mające w trzonie zbiorniczek z materiałem kryjącym
na osnowie rozpuszczalnika organicznego, o końcówce wykonanej ze spilśnionych
włókien naturalnych lub sztucznych. Mazaki tworzą kreski o dużej szerokości,
a używane bywają najczęściej do pisania na opakowaniach. (JD)
METATEZA przestawienie
głosek w wyrazie (Słownik wyrazów obcych, red. Elżbieta Sobol, Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa 1997, s. 713). Patrz także paragrafia.
METODA FORMALNO-TREŚCIOWA (hasło w opracowaniu)
METODA FOTOGRAFICZNO-OPISOWA (hasło w opracowaniu)
METODA GEOMETRYCZNO-STRUKTURALNA (hasło w opracowaniu)
METODA GRAFICZNO-LINGWISTYCZNA (hasło w opracowaniu)
METODA GRAFICZNO-PORÓWNAWCZA (hasło w opracowaniu)
METODA GRAFOLOGICZNA (hasło w opracowaniu)
METODA
GRAFOMETRYCZNA LANGENBRUCHA metoda
identyfikacji wykonawcy pisma, mająca zastosowanie do tekstów krótkich
(jak np. adres na kopercie) i bardzo krótkich (jeden wyraz). Opiera się na
założeniu, że pismo każdej osoby charakteryzuje właściwy tylko dla tej osoby
"rytm" oraz rozmieszczenie, dające się ustalić poprzez wykreślenie
na badanym tekście (uprzednio obramowanym ramkami w postaci różnego rodzaju
figur geometrycznych)
specjalnych linii. W różnych próbkach pisma tej samej osoby proporcje długości
owych linii mają być stałe. Koncepcja Langenbrucha jest w wielu punktach
niejasna; kryteria wyboru punktów, będących podstawą wykreślanych linii nie
zostały jednoznacznie sformułowane; nadto, opierając się na rzekomej stałości
proporcji w piśmie, autor metody zaznacza jednocześnie, że mogą one ulec
zmianie pod wpływem wielu czynników zewnętrznych lub wewnętrznych. Literatura:
H. Langenbruch, Die Graphometrie, Archiv fűr Kriminologie 1914, t. 56, s.
178-210. (AK)
METODA
GRAFOMETRYCZNA LOCARDA patrz grafometria.
METODA
KALIGRAFICZNA najstarsza
metoda identyfikacji wykonawcy
pisma, polegająca wyłącznie na analizie
kształtu znaków. Obecnie stosowana jedynie do celów eliminacyjnych, w przypadku
gdy materiał porównawczy pochodzi od dużej liczby osób, a przy tym jest obszerny
i spontaniczny. (AK)
METODA
DUYSTERA metoda badania autentyczności nieczytelnych podpisów.
Polega na przedłużeniu poszczególnych gramm podpisu
w taki sposób, aby uzyskać kilka-, kilkanaście linii prostych (ewentualnie
krzywych, będących przedłużeniem
łuków występujących w podpisie), przecinających się w jednym lub kilku punktach.
W autentycznych podpisach danej osoby układy owych linii mają być do siebie
podobne, co wyraża się w zbliżonych wartościach kątów, utworzonych przez
przecinające się linie. Metoda nie nadaje się do badania podpisów sfałszowanych
w drodze kopiowania, ani w przypadku autofałszerstwa. (AK)
METODA MATWIEJEWA metoda
identyfikacji wykonawcy pisma (głównie
podpisów), opierająca się na założeniu, że pismo i podpisy poszczególnych
osób kreślone są przy niejednakowym
sposobie przesuwania punktu podparcia ręki; różnią się też amplitudą ruchów
pisarskich (wyrażającą się w odległości czubka narzędzia pisarskiego od punktu
podparcia ręki). Sposób przesuwania przez daną osobę punktu podparcia ręki
przedstawiany jest w układzie współrzędnych prostokątnych w postaci krzywej,
ilustrującej kąt nachylenia trzonów liter względem linii
podstawowej albo
względem liniatury. W próbkach pisma wyrobionego, pochodzących od jednej
osoby, występować ma daleko idąca korelacja krzywych; nie można natomiast
oczekiwać jej w piśmie niewyrobionym oraz w piśmie kreślonym w nietypowych
warunkach. Zdaniem twórcy metody, nie może ona być stosowana samodzielnie,
a jedynie jako metoda uzupełniająca inne badania. Literatura: S. N. Matwiejew,
Zur Identifizierung der Unterschriften, Archiv für Kriminologie 1934, t.
95, s. 91-103. (AK)
METODA OPISOWA (hasło w opracowaniu)
METODA
PROJEKCJI GEOMETRYCZNEJ BROSSONA metoda
badania autentyczności nieczytelnych podpisów. Badanie metodą Brossona polega
na nałożeniu na podpis kwestionowany i podpisy porównawcze arkuszy kalki
technicznej, na których zaznacza się cztery, najbardziej wysunięte na zewnątrz,
punkty podpisu. Po połączeniu tych punktów prostymi uzyskuje się czworobok,
dzielony następnie - poprzez wykreślenie przekątnych - na cztery trójkąty.
Zdaniem twórcy metody, w autentycznych podpisach danej osoby utworzone w
ten sposób trójkąty są do siebie "bardzo podobne", natomiast znacznie
się różnią w podpisach sfałszowanych. (AK)
METODA STRUKTURALNA (hasło w opracowaniu)
METODA SYGNALITYCZNA (hasło w opracowaniu)
METODY BADANIA PISMA (hasło w opracowaniu)
METODY IDENTYFIKACJI PISMA RĘCZNEGO (hasło w opracowaniu)
METODY STATYSTYCZNE W PISMOZNAWSTWIE (hasło w opracowaniu)
MIKROGRAFIA niezamierzone,
patologiczne zmniejszenie wymiarów liter. Występuje w chorobie Parkinsona,
po użyciu neuroleptyków, w miażdżycy naczyń mózgowych
i demencji starczej. Patrz także patologia
pisma. Literatura: J. Pobocha,
Przydatność niektórych metod grafometrycznych w ocenie progu impregnacji
neuroleptycznej,
Roczniki PAN w Szczecinie 1978, s. 549-564. (JP)
MINUSKUŁA mała litera
alfabetu, w odróżnieniu od wielkiej litery alfabetu, czyli majuskuły.
MODELOWANIE
ZNAKÓW budowa znaków.
MONOGRAM znak utworzony
najczęściej z dwu splecionych ze sobą liter, zwykle inicjałów czyjegoś
imienia i nazwiska; używany jako podpis lub znak własności.
Literatura: Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1984, s. 207. Patrz także
"Katalog graficznych
cech pisma ręcznego".
MORFOLOGIA PISMA (hasło
w opracowaniu) patrz struktura pisma, budowa
znaków.
MOTORYKA PISMA patrz
cechy motoryczne.