PADACZKA
A PISMO (hasło w opracowaniu). Patrz także patologia
pisma.
PALEOGRAFIA nauka badająca dzieje i rozwój dawnego pisma (także narzędzi i materiałów
piśmiennych), ułatwiająca odczytywanie dawnych rękopisów, napisów, dokumentów
itp. oraz ustalenie miejsca i czasu ich powstania. (Słownik wyrazów obcych, red.
Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997, s. 813)
PALINGRAFIA powtarzanie
tych samych własnych słów, części wyrazów lub zdań. Palingrafia spotykana
jest w guzach mózgu, zespołach parkinsonowskich. Patrz także echografia,
parkinsonizm a pismo. (JP)
PAPIER materiał wyrabiany
w postaci cienkich arkuszy ze spilśnionych włókien celulozy, mechanicznie
uzyskanych ze szmat lnianych
lub bawełnianych, lub z włókien
celulozy chemicznie wyodrębnionych z surowców roślinnych, ze ścieru drzewnego,
a także ich mieszanin; zawiera wypełniacze (obciążniki) pochodzenia mineralnego
(kaolin, talk, gips, kreda) oraz kleje. Ostatnio dodaje się do masy papierowej
włókna syntetyczne, a także wyrabia się papier tylko ze spolimeryzowanych
tworzyw sztucznych. Wiele papierów zawiera również barwniki (głównie niebieski
i biały),
albo wybielacze optyczne. Rozróżnia się grupy papieru (bibułki,
bibuły filtracyjne, papiery, kartony, tektury), rodzaje (drukowy,
gazetowy, piśmienny itp.),
klasy (szmaciany, bezdrzewny, drzewny). Istotna jest też
gramatura (ciężar 1m2 papieru)
i znormalizowane formaty (wymiary arkusza). Patrz także podłoże
dokumentów.
(JD)
PARAFA 1. najbardziej zautomatyzowana i krańcowo skrócona postać podpisu nieczytelnego,
luźno lub wcale nie nawiązująca do literalnego brzmienia nazwiska lub imienia.
Literatura: A. Koziczak, Metody pomiarowe w badaniach pismoznawczych, Kraków
1997, s. 20; 2. kompozycja graficzna sporządzona pismem ręcznym, z reguły nieczytelna,
pod względem literowym luźno i skrótowo nawiązująca do podpisu pełnobrzmiącego
lub do jego inicjałów. Literatura: A. Feluś, Podpisy. Studium z pismoznawstwa
kryminalistycznego, Katowice 1987, s. 31. (AK, MO)
PARAGRAFIA okresowe
przestawianie liter, sylab lub części słów (najczęściej sąsiednich). Wyróżnia
się paragrafię patologiczną oraz normalną. Paragrafia patologiczna występuje
m.in. przy guzach mózgu i schizofrenii; z reguły poprzedza agrafię.
Paragrafia normalna powodowana bywa nadmierną dbałością o graficzną stronę
pisma, nieuwagą
piszącego, rozproszeniem uwagi pomiędzy kilka czynności (np. pisanie i rozmowę
z drugą osobą). Patrz także schizofrenia a pismo, patologia
pisma. Literatura:
A. Klęsk, Psychofizjologja i patologja pisma, Książnica - Atlas, Lwów - Warszawa
1924, s. 58-61. (JP)
PARANOJA A PISMO patrz
obłęd a pismo.
PARALELIZM GRAMM jedna
z cech analizowanych w badaniach grafometrycznych (patrz grafometria).
Wskaźnikiem paralelizmu gramm w badanej próbce są odległości punktów przecięcia
osi gramm sąsiednich od linii podstawowej
wyrazu.
PARKINSONIZM A PISMO (hasło w opracowaniu)
PASMO synonim strefy.
PATOLOGIA PISMA
1. silne, najczęściej nieswoiste odchylenia grafizmu lub
języka od "normy społecznej", wynikające
z choroby lub chwilowych zaburzeń funkcjonowania psychoneurofizjologicznego
układu pismotwórczego wykonawcy (autora).
Odchylenia te są wykorzystywane do grupowej identyfikacji (typowania, eliminacji)
wykonawców (autorów) pisma; 2. stan niezależnych od woli
człowieka, zazwyczaj nieswoistych odstępstw graficznych, językowych lub treściowych
od indywidualnej
normy danego osobnika, odzwierciedlający zaburzenia w funkcjonowaniu psychoneurofizjologicznego
układu pismotwórczego. Patologia pisma przejawia się w występowaniu cech
patologicznych w piśmie. Pojawia się najczęściej w okresie wieku starczego,
w przypadkach ciężkich
chorób, zatruć. Wiedza o patologii pisma jest wykorzystywana w grafologicznej
diagnozie psychologicznej, neurologicznej i psychiatrycznej; 3. część
systemu grafologii, obejmująca wiedzę o zaburzeniach
pisma ręcznego i ich przyczynach. (ML)
PEŁNOŚĆ PISMA (hasło w opracowaniu)
PERGAMIN 1. trwały,
nieprzepuszczający wody ani tłuszczu papier, otrzymywany w wyniku pergaminacji
papieru nieklejonego (Słownik wyrazów obcych, red. Elżbieta
Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997, s. 847); 2. materiał
na podłoże pisarskie, znany od starożytności (Egipt, Persja, Grecja), otrzymywany
ze skór
owczych, cielęcych lub kozich przez ich moczenie w wodzie wapiennej, a następnie
suszenie i gładzenie; w średniowieczu znano dwa gatunki: południowy (włoski)
jednostronnie gładzony, delikatny oraz północny (niemiecki), dwustronnie
gładzony, gruby. (JD)
PERSEWERACJA A PISMO (hasło w opracowaniu)
PERSONALIZACJA
PISMA stopniowe odchodzenie od form elementarzowych (patrz wzorzec
elementarzowy) poprzez swoistą deformację poszczególnych znaków graficznych,
polegającą na uproszczeniu lub komplikacji formy elementarzowej znaków. Następuje
to z chwilą utrwalenia się znaków graficznych jako obrazów psychicznych i
skoordynowania z nimi ruchów ręki. Dopóki ta koordynacja nie nastąpi, dopóty
dziecko nie pisze,
lecz rysuje, tj. odwzorowuje pojedyncze znaki. Ma to swój wyraz m.in. w rwaniu
się linii pisma, braku koordynacji ruchów. Pomiędzy drugim a trzecim rokiem
nauczania odchodzenie od wzorca elementarzowego jest już widoczne i z każdym
rokiem nasila
się. Swój indywidualny obraz pismo uzyskuje stopniowo wraz z rozwojem biologicznym
organizmu, zaś stopień tej indywidualności uzależniony jest od ogólnego rozwoju
psychofizycznego. Ewolucja kończy się wraz z dojściem organizmu do pełnego
rozwoju psychofizycznego około 25 roku życia. (AF)
PEWNOŚĆ 1. w rozumieniu
psychologicznym: stan psychiczny będący rezultatem subiektywnej oceny posiadanych
informacji jako pełnych i rzetelnych. Stan pewności jest szczególnym
rodzajem przekonania i ma charakter podmiotowy;
w tej samej sytuacji zewnętrznej jedni ludzie mają wątpliwości, inni zaś
formułują sądy z całkowitą pewnością.
Zasadniczym stanem człowieka jest niepewność; 2. pewność
matematyczna - wynik uzyskiwany w rachunku prawdopodobieństwa przy rozpatrywaniu
układu zupełnego
zdarzeń, tzn. zbioru zdarzeń jedynie możliwych i zarazem wyłączających się.
Suma prawdopodobieństw zdarzeń tworzących układ zupełny zdarzeń równa jest
jedności.
Patrz także opinia alternatywna,
opinia kategoryczna, opinia niekategoryczna,
przekonanie. Literatura: J. Kozielecki, Psychologiczna
teoria samowiedzy, Warszawa 1986; Mały słownik cybernetyczny, red. M. Kempisty,
Warszawa 1973.
(MO)
PĘTLA (termin
niezalecany) patrz pętlica.
PĘTLICA element budowy
znaków znamienny tym, że składa się z dwu przeciwbieżnych łuków, z jednej
strony skrzyżowanych a z drugiej złączonych w tzw. główce. Od silnie
wydłużonego owalu różni pętlicę jej wyraźna asymetria (główka - skrzyżowanie).
W formie typowych pętlic kreślone są trzony nadlinijne "b", "d", "f", "k", "l", "ł", "t" oraz
trzony podlinijne "g", "j", "y". Dla oznaczenia
pętlicy poziomej stosowany jest niekiedy termin kluczka. (MO)
PIENIACTWO A PISMO (hasło w opracowaniu)
PIÓRO KULKOWE narzędzie
pisarskie, w którego trzonie mieści się wkład w postaci cienkiej rureczki
wypełnionej atramentem; wkład zamknięty jest
metalowym grotem, którego końcówkę tworzy obracająca się kulka o średnicy
ok. 0,5 mm, wykonana
ze stali, korundu lub innego twardego materiału. Patrz także długopis.
(JD)
PISAK narzędzie pisarskie,
w którego trzonie mieści się wkład zamknięty spiczastym grotem, utworzonym
ze zgrzanych, bardzo cienkich włókien z twardego kopolimeru
organicznego; daje kreskę o szerokości pośredniej między mazakiem a cienkopisem.
(JD)
PISMO graficzna reprezentacja
języka. W systematyce badań pismoznawczych istotne jest wyróżnienie
warstw pisma: językowej, treściowej, graficznej oraz technicznej. Badanie
każdej z nich zasadza się na innych regułach. Patrz także język
pisany,
pismoznawcze badania, poziom
graficznej struktury pisma, techniczne
badania dokumentów. (MO)
PISMO ALKOHOLIKÓW patrz
alkoholizm a pismo.
PISMO ANONIMOWE pismo (dzieło) nieznanego autora, zwykle niepodpisane albo podpisane
pseudonimem lub w inny sposób, mający zapewnić autorowi bezimienność. (WW)
PISMO À REBOURS pismo
kreślone na opak, przeciwnie do wskazań normy elementarzowej. Patrz także
budowa znaków. (MO)
PISMO ARKADOWE pismo,
w którym dominuje forma wiązań górnołukowych (patrz wiązania). (AŁ)
PISMO ATAKTYCZNE (hasło w opracowaniu)
PISMO BARDZO DUŻE pismo,
w którym wysokość strefy śródlinijnej przekracza 6,0 mm. Patrz także wielkość
pisma.
PISMO BARDZO MAŁE mikrografia. Patrz także pismo drobne.
PISMO BEZWŁADNE patrz
ręka podparta.
PISMO BEZWOLNE patrz ręka
wodzona.
PISMO BEZWPŁYWOWE pismo
spontaniczne. Patrz także materiał
porównawczy.
PISMO BLOKOWE typ
pisma pośredni między pismem zwykłym a technicznym; nie posiada wiązań międzyliterowych,
wyróżnia się impulsem literowym lub grammowym. Patrz także pismo
techniczne. (EG)
PISMO CIASTOWATE pismo
o mało zróżnicowanej strukturze graficznej, niewysycone cechami charakterystycznymi
(patrz cechy charakterystyczne
pisma), mało indywidualne,
jednostajne; charakteryzuje się m.in. szerokimi owalami, niezróżnicowanym
cieniowaniem, płynnością linii, pełnością
pisma. Patrz także test psychografologiczny,
słownictwo psychografologiczne. (ML)
PISMO CIENIOWANE pismo
zawierające w obrębie poszczególnych znaków lub ich detali linie graficzne
o zróżnicowanej szerokości. Stanowi wynik stosowania zmiennej
siły nacisku na narzędzia pisarskie w
trakcie aktu kreślenia lub też efekt retuszu. (EB)
PISMO CZĘŚCIOWO CZYTELNE patrz
czytelność pisma.
PISMO CZYTELNE patrz
czytelność pisma.
PISMO DOJRZAŁE w
ujęciu "Katalogu
graficznych cech pisma ręcznego" jeden
z trzech etapów rozwoju pisma; charakteryzuje
się znacznym wysyceniem cechami
charakterystycznymi oraz względną stabilnością.
(EG)
PISMO DOWODOWE (hasło w opracowaniu)
PISMO DROBNE pismo,
w którym wysokość strefy śródlinijnej wynosi do 1,5 mm. Patrz także mikrografia,
wielkość pisma.
PISMO DRUKOWE pismo
na wzór druku.
PISMO DRŻĄCE patrz
tremor.
PISMO DUŻE pismo,
w którym wysokość strefy śródlinijnej zawiera się w granicach (4,0 -
6,0 mm>. Patrz także wielkość pisma.
PISMO DZIECIĘCE pismo wykonane przez dziecko.
PISMO DZIECINNE pismo
o grafizmie, języku lub treści odpowiadającej poziomowi dziecka. Patrz także
pismo szkolne.
PISMO ELEMENTARZOWE (hasło w opracowaniu)
PISMO FALISTE pismo
o falistej linii wierszy.
PISMO GIRLANDOWE pismo,
w którym dominuje forma wiązań dolnołukowych. (AŁ)
PISMO HARMONIJNE (hasło w opracowaniu)
PISMO JEDNORODNE patrz
jednorodność pisma.
PISMO JEDNOSTAJNE pismo
o mało zróżnicowanym grafizmie, monotonne, wysoce
regularne, pozbawione ozdób, manieryzmów;
pismo jednostajne cechuje niski stopień nasycenia
odmianami znaków graficznych przy
znacznym nasileniu się występowania form
powtarzalnych. Ważny element oceny
psychografologicznej. Patrz także
słownictwo
psychografologiczne, test psychografologiczny. (ML)
PISMO KALIGRAFICZNE (hasło w opracowaniu)
PISMO KĄTOWE jedna
z form ogólnego obrazu pisma; charakteryzuje
się dominującym występowaniem form kątowych zamiast elementarzowych łuków
i owali. (IES, AŁ).
Patrz także wiązania.
PISMO KOBIECE (hasło w opracowaniu)
PISMO KOPIOWANE
1. pismo naśladowane, będące efektem upodobnienia pisma własnego
do obcego grafizmu (patrz naśladownictwo); 2. pismo
ręczne wykonane przez kalkę (patrz kopia); 3. obraz
pisma ręcznego przeniesiony na papier techniką kserograficzną, fotograficzną,
fotomechaniczną
lub inną,
zwykle w skali 1:1 (patrz kopia). Patrz
także pismo podrobione. (JF)
PISMO KRESKOWE (hasło w opracowaniu)
PISMO
KREŚLONE NA POLECENIE patrz materiał
porównawczy.
PISMO KWESTIONOWANE patrz
materiał kwestionowany.
PISMO LEWORĘCZNE (hasło w opracowaniu)
PISMO LEWOSKOŚNE pismo,
w którym kąt nachylenia osi większości liter i cyfr do linii podstawowej
wyrazu jest większy od 95°. Patrz także nachylenie
pisma.
(AŁ)
PISMO LUSTRZANE patrz
lustrzane pismo.
PISMO ŁUKOWATE (hasło w opracowaniu)
PISMO MAŁE pismo,
w którym wysokość strefy śródlinijnej zawiera się w granicach (1,5 -
2,5 mm>. Patrz także wielkość pisma.
PISMO MASKOWANE patrz maskowanie.
PISMO MĘSKIE (hasło w opracowaniu)
PISMO MONOTONNE pismo
jednostajne.
PISMO NATURALNE pismo
wykonane zgodnie z wykształconym nawykiem graficznym i poziomem sprawności
motorycznej; pismo swobodne, pozbawione sztuczności, przesady.
Patrz także pismo spontaniczne. (EG)
PISMO NA WZÓR
DRUKU pismo wykonane ręcznie, imitujące krój pisma drukowanego.
W zależności od uzdolnień piszącego, umiejętności obserwacji znaków drukowanych
i częstotliwości stosowania pisma na wzór druku występują większe lub mniejsze
charakterystyczne zespoły cech wykonawcy takiego rodzaju pisma. Patrz także
typ pisma, pismo typograficzne. (WW)
PISMO NEONOWE (hasło w opracowaniu)
PISMO NIECZYTELNE patrz
czytelność pisma.
PISMO NIENATURALNE pismo
sztuczne, zawierające elementy przesady, różne od pisma spontanicznego. Rozróżnia
się pismo, którego nienaturalność jest zamierzona (z
celowo wprowadzonymi zmianami, np. pismo maskowane; patrz maskowanie)
oraz pismo, którego nienaturalność jest niezamierzona (bez prób świadomej
zmiany naturalności
pisma, np. pismo wykonane pod wpływem działania leków, używek, stresu). (EG)
PISMO NIEPROPORCJONALNE (hasło w opracowaniu)
PISMO NIESKOORDYNOWANE (hasło w opracowaniu)
PISMO NIESTARANNE patrz
stopień staranności.
PISMO NIEWIĄZANE pismo
o impulsie grammowym lub literowym, charakteryzujące się brakiem wiązań między
tworzącymi je elementami graficznymi. (AŁ)
PISMO NIEWYROBIONE najniższa
klasa pisma; charakteryzuje je mało zróżnicowane
cieniowanie, mało płynny przebieg linii, małe tempo kreślenia (patrz tempo
pisania) oraz zwykle
grammowy lub literowy impuls. (EG)
PISMO NIEZBORNE (hasło
w opracowaniu); patrz patologia pisma.
PISMO NITKOWATE pismo
ręczne o niezróżnicowanej naciskowości (patrz nacisk),
braku cieniowania, zazwyczaj kreślone przy minimalnym nacisku narzędzia
pisarskiego na podłoże;
pismo krągłe (owale, półowale), przy braku kantów, ostrych zagięć linii,
przerw w kreśleniu. Pismo nitkowate jest przejawem patologii
pisma. Patrz
także test psychografologiczny, słownictwo
psychografologiczne. (ML)
PISMO ODŚRODKOWE (hasło w opracowaniu)
PISMO ODWRÓCONE lustrzane
pismo.
PISMO OKRĄGŁE pismo, w którym dominują owale szersze niż we wzorcach elementarzowych.
(IES, AŁ)
PISMO OPADAJĄCE pismo,
w którym linie wierszy mają tendencję do obniżania się. Opadanie wierszy
może mieć miejsce, gdy tekst rozmieszczony jest na bezlinijnym
podłożu, ale też może stanowić trwałą cechę indywidualną. Pismo opadające
może występować również wtedy, gdy warunki sporządzania dokumentu są niekorzystne
(pozycja leżąca, półleżąca, silna krótkowzroczność piszącego i inne). (JŚ)
PISMO OSOBNICZE patrz
personalizacja pisma.
PISMO OSTRE pismo
kątowe.
PISMO OWALNE jedna
z form ogólnego obrazu pisma; charakteryzuje się dominującym występowaniem
łuków i owali oraz elementarzowymi proporcjami w owalach. (IES,
AŁ)
PISMO
O ZMIENNYM NACHYLENIU jedna z odmian nachylenia
pisma, w której
kąt nachylenia osi liter i cyfr do linii
podstawowej wyrazu zmienia się w
sposób nieuporządkowany.
PISMO PATOLOGICZNE patrz
patologia pisma, cechy
patologiczne w piśmie.
(ML)
PISMO PODROBIONE pismo
ręczne będące wynikiem naśladowania cudzego pisma (najczęściej przez odwzorowanie
kształtu znaków graficznych, ich łączeń i kąta nachylenia).
Patrz także naśladownictwo, pismo kopiowane.
(JF)
PISMO PORÓWNAWCZE patrz
materiał porównawczy.
PISMO POWIĄZANE pismo
wiązane.
PISMO PÓŁTECHNICZNE pismo
obejmujące znaki zawierające formy konstrukcyjne częściowo odbiegające od
wzorca pisma technicznego. Może charakteryzować
się zmniejszonym stopniem staranności, większą spontanicznością, występowaniem
uproszczonych
form wiązań międzyliterowych, zmiennym nachyleniem, asymilacją
graficzną cech pisma na wzór druku. Znaki graficzne
pisma półtechnicznego zawierają formy o wyższej wartości identyfikacyjnej
od pisma technicznego. (EB)
PISMO PRAWORĘCZNE (hasło w opracowaniu)
PISMO PRAWOSKOŚNE jedna
z odmian nachylenia pisma, w której kąt nachylenia osi większości liter i
cyfr do linii podstawowej wyrazu jest mniejszy niż 80°.
(AŁ)
PISMO
PROPORCJONALNE pismo złożone ze znaków
proporcjonalnych.
PISMO PROSTE jedna
z odmian nachylenia pisma, w której kąt nachylenia osi większości liter i
cyfr do linii podstawowej wyrazu mieści się w granicach od 80 do 95°.
(AŁ)
PISMO PROSTOKĄTNE pismo
o określonej manierze lub maskowane, wyróżniające się zamianą form owalnych
na kątowe. Charakteryzujące się zwiększoną czytelnością,
ograniczeniem form wiązań, literowym lub grammowym
impulsem pisma, uproszczonymi konstrukcjami, znacznie odbiegającymi od wzorców
kaligraficznych lub elementarzowych.
Pismo prostokątne może zawierać elementy przejęte od pisma
technicznego,
pisma szablonowego, pisma
blokowego oraz
pisma na wzór druku. Linie proste
kreślone są zwykle prostopadle do liniatury lub linii
podstawowej wiersza.
(EB)
PISMO PRZEROBIONE autentyczny
rękopis z dokonanymi zmianami (usunięcia, uzupełnienia, przekształcenia)
elementów pierwotnego tekstu. Patrz także przerobienie
dokumentu.
(JF)
PISMO
QUASI-TECHNICZNE pismo półtechniczne.
PISMO ROZWLEKŁE patrz
zwięzłość pisma.
PISMO SAMOBÓJCÓW (hasło w opracowaniu)
PISMO SMUKŁE pismo
złożone ze znaków smukłych.
PISMO SPACJOWANE pismo
charakteryzujące się brakiem wiązań międzyliterowych
i zwiększonymi odstępami między poszczególnymi
znakami. (AŁ)
PISMO SPIRALNE patrz
schizofrenia a pismo.
PISMO SPONTANICZNE pismo
sporządzone samorzutnie; przeciwieństwo pisma sporządzonego na polecenie.
Patrz także materiał porównawczy.
PISMO SPORNE patrz
materiał kwestionowany.
PISMO
SPORZĄDZONE NA POLECENIE patrz materiał
porównawczy.
PISMO STARANNE patrz
stopień staranności.
PISMO STARCZE w
ujęciu "Katalogu
graficznych cech pisma ręcznego" jeden
z trzech etapów rozwoju pisma. Jest
to pismo z objawami inwolucji motoryki, spowodowanej postępującym procesem
starzenia się; cechuje je m.in. obniżenie
tempa pisania, wzrost wielkości
pisma,
nieregularnie zmienna siła nacisku, pogorszenie płynności linii graficznej
aż do wystąpienia tremoru.
(EG)
PISMO SWOBODNE synonim
pisma spontanicznego.
PISMO SZABLONOWE pismo
wykonane za pomocą szablonu do pisania. Budowa znaków, wielkość
pisma i
odstępy między znakami zależą od rodzaju szablonu (okienkowy,
znakowy), kształtu wycięć i ich nachylenia. (EG, WW)
PISMO SZEROKIE pismo
złożone ze znaków szerokich.
PISMO SZKOLNE w
ujęciu "Katalogu
graficznych cech pisma ręcznego" jeden
z trzech etapów rozwoju pisma; charakteryzuje
się: małym wysyceniem cechami charakterystycznymi, niską klasą,
dobrą czytelnością, literowym impulsem,
zbliżoną do elementarzowej budową znaków,
stykowymi wiązaniami,
małym i stałym tempem pisania, dużym i stałym naciskiem.
Niektóre cechy pisma
szkolnego
może posiadać pismo maskowane (patrz maskowanie pisma). Patrz także personalizacja
pisma. (EG)
PISMO SZTUCZNE patrz
maskowanie.
PISMO SZYFROWE patrz
schizofrenia a pismo.
PISMO ŚCIEŚNIONE patrz
zwięzłość pisma.
PISMO ŚCIŚNIĘTE pismo
o zmniejszonych odstępach między znakami.
Przeciwieństwem pisma ściśniętego jest pismo spacjowane.
PISMO ŚREDNIE pismo,
w którym wysokość strefy śródlinijnej zawiera się w granicach (2,5 -
4 mm>.
Patrz także wielkość pisma.
PISMO
ŚREDNIO WYROBIONE jedna z trzech klas
pisma; charakteryzuje je
m.in. umiarkowana płynność linii graficznej, zauważalne cieniowanie pisma,
pojawiające
się niekiedy swoiste rozwiązania budowy znaków,
średnie bogactwo elementów powtarzalnych (patrz formy
powtarzalne) i średnie tempo
pisania. Patrz
także "Katalog
graficznych cech pisma ręcznego". (EG)
PISMO TECHNICZNE stosowane
do opisywania rysunków technicznych (projektów). Parametry pisma technicznego,
takie jak: kształt znaków, wielkość pisma, odstępy
między znakami, nachylenie pisma,
grubość linii są znormalizowane. Rozróżnia się pismo techniczne pochyłe i
proste. Pisma techniczne mogą być wykonywane
według
normy
polskiej lub innego kraju. W piśmie technicznym nie występują wiązania międzyliterowe.
Patrz także typ pisma, pismo blokowe,
pismo półtechniczne. (EG, WW)
PISMOTOK (hasło w opracowaniu)
PISMO TYPOGRAFICZNE szczególna
odmiana pisma na wzór druku. Charakteryzuje
się dokładnym odwzorowaniem elementów graficznych typowych dla danego kroju
pisma
drukarskiego. Może być stosowane w celu maskowania własnych cech pisma
ręcznego lub z zamiarem wykonania tekstu bardzo starannego (zwykle w postaci
tytułów,
podpisów pod rycinami). (EB)
PISMO UDZIWNIONE (hasło w opracowaniu)
PISMO UWSTECZNIONE (hasło w opracowaniu)
PISMO WACHLARZOWATE jedna
z odmian nachylenia pisma, w której kąt nachylenia osi
kolejnych liter w
wyrazie (lub cyfr w liczbie) do linii
podstawowej wyrazu (liczby) zmienia się od lewoskośnego, poprzez prostopadłe, do prawoskośnego.
PISMO WIĄZANE pismo
o impulsie sylabowym, wyrazowym lub wielowyrazowym.
PISMO WPŁYWOWE (termin
niezalecany) materiał wpływowy.
PISMO WYROBIONE najwyższa
klasa pisma; charakteryzuje je m.in. duża
płynność linii graficznej, subtelne cieniowanie pisma,
swoiste rozwiązania
budowy
znaków, znaczna rozmaitość elementów powtarzalnych (patrz formy
powtarzalne) i duże tempo pisania.
(EG)
PISMO WZNOSZĄCE pismo, w którym linie wierszy mają tendencję do wznoszenia się.
Pismo wznoszące może być wyrazem indywidualnego nawyku lub wynikać z warunków
pisania (np. pisanie w pozycji stojącej). (JŚ)
PISMO ZABURZONE patrz patologia
pisma.
PISMO
ZAKWESTIONOWANE patrz materiał kwestionowany.
PISMO ZAMASKOWANE
patrz maskowanie pisma.
PISMO
ZDEZORGANIZOWANE patrz patologia pisma.
PISMO ZDOBIONE patrz
ornamenty.
PISMO ZMNIEJSZAJĄCE SIĘ (hasło w opracowaniu)
PISMOZNAWCA specjalista
z zakresu pismoznawstwa. Patrz także ekspert
pisma, grafolog. (ML)
PISMOZNAWCZE
BADANIA badania
polegające na analizie jednej lub kilku warstw
pisma, prowadzone najczęściej
w celu identyfikacji wykonawcy lub autora pisma,
ustalenia okoliczności
powstania pisma, wieku pisma lub
autentyczności dokumentu. (AK)
PISMOZNAWSTWO dział
kryminalistyki, obejmujący badania czterech zasadniczych warstw
pisma. Warstwa
graficzna była badana jeszcze przed powstaniem kryminalistyki.
Warstwy językowa i treściowa zostały objęte badaniem kryminalistycznym w
połowie XX w. Obecnie pismoznawstwo rozszerza swój zakres także o badania
warstwy technicznej.
(AK, MO)
PISMO ZWIĘKSZAJĄCE SIĘ (hasło w opracowaniu)
PISMO ZWYKŁE wywodzący
się z wzorca elementarzowego podstawowy i zarazem najczęściej występujący
typ pisma. (EG)
PISOWNIA patrz zasady
pisowni.
PLĄSAWICA med. choroba
ośrodkowego układu nerwowego charakteryzująca się występowaniem szybkich,
nierytmicznych, mimowolnych ruchów różnych mięśni. Patrz także pląsawica
a pismo, patologia pisma, cechy
patologiczne w piśmie, ataksja. (SM)
PLĄSAWICA A PISMO (hasło w opracowaniu)
PŁATEWKA element graficzny
w postaci kreski, nadający pismu ręcznemu postać zbliżoną do druku lub pisma
maszynowego; szeryf. (AŁ)
PŁYNNOŚĆ LINII (hasło w opracowaniu)
POBIERANIE MATERIAŁU PORÓWNAWCZEGO (hasło w opracowaniu)
POCHYLENIE PISMA nachylenie
pisma.
PODKŁADKA podstawa,
na której spoczywa podłoże rękopisu (zwykle
papier) w trakcie kreślenia znaków graficznych. Fizyczne
właściwości podkładki, a głównie struktura
powierzchniowa i reakcja na nacisk narzędzia
pisarskiego mają istotne znaczenie
dla odzwierciedlenia się niektórych cech graficznych, zwłaszcza cieniowania.
Podkładka może być niekiedy odrębnym obiektem badań kryminalistycznych, mających
na celu odczytanie z niej tekstu kreślonego na niedostępnym do badań podłożu,
dla którego obiekt badań stanowił podstawę. Ujawnienie niewidocznych zapisów
na podkładce możliwe jest m.in. w oświetleniu ukośnym lub przy zastosowaniu
aparatu ESDA. (EB)
PODKREŚLENIA jedna
z odmian uzupełnień pisma, mająca na celu zwrócenie uwagi na partie tekstu
najbardziej istotne, ważne z punktu widzenia osoby piszącej
(podkreślającej). Podkreślenia mogą przybrać postać linii, kropek i inne.
(EG)
PODŁOŻE DOKUMENTU nośnik
znaków graficznych, zwykle papier.
PODOBIEŃSTWO zgodność
(wspólność, zbieżność) cech dwu lub większej liczby obiektów. Badając
podobieństwo trzeba z góry określić zbiór cech, które będą
wzięte pod
uwagę. Również końcowe stwierdzenie podobieństwa winno zawierać wykaz
cech, które okazały się wspólne (zbieżne) w badanych obiektach; nie ma
bowiem "podobieństwa
w ogólności" lecz tylko podobieństwo pod określonym względem. Tak
zdefiniowane podobieństwo jest, ujmując to w języku teorii mnogości,
relacją symetryczną
oraz przechodnią. Symetryczność oznacza, że jeśli np. próbka pisma A
jest podobna - ze względu na cechy c1, c2, c3 - do próbki pisma B, to
tym samym
próbka B
jest
podobna - ze względu na te same cechy c1, c2, c3 - do próbki A. Kolejność
badania próbek nie ma zatem wpływu na wynik ustalania relacji podobieństwa
Dla praktyki
badań pismoznawczych wynika również z tego symetryczność wymagań co do
ilości (objętości) oraz jakości, stawianych wobec materiału kwestionowanego
(dowodowego)
oraz materiału porównawczego. Przechodniość
relacji podobieństwa oznacza, że jeśli np. próbka pisma A jest podobna (ze
względu na określone cechy)
do próbki
pisma B, zaś próbka pisma B jest podobna (ze względu na te same cechy) do
próbki pisma C - to próbka pisma A jest tym samym podobna (ze względu na
te same cechy)
do próbki pisma C. Opisowe przedstawianie podobieństwa rękopisów jest mało
przejrzyste i z reguły wspiera się je ilustracjami. Przy dużej liczbie badanych
obiektów
lub dużej liczbie uwzględnianych cech, a także wtedy, gdy cechy przysługują
badanym obiektom nie według reguł bezwzględnych lecz według reguł dających
się uchwycić
jedynie statystycznie, celowe jest wyrażanie podobieństwa niejako syntetycznie,
w formie liczby. Przy pewnych założeniach dodatkowych miarą podobieństwa
porównywanych obiektów (próbek pisma) A i B może być tzw. funkcja podobieństwa
(Fp) obliczana
według wzoru: Fp=(zbiór cech próbki pisma A)Ç(zbiór cech próbki pisma B)/(zbiór
cech próbki pisma A)Č(zbiór cech próbki pisma B), w którym symbol Ç oznacza
iloczyn, a symbol Č oznacza sumę jak
w algebrze Boole'a. Tak zdefiniowana funkcja podobieństwa przybiera wartości
zawarte
w przedziale od 0 do 1. Konsekwencją przedstawionego rozumienia podobieństwa
obiektów, przy jednoczesnym zdefiniowaniu cechy jako wyabstrahowanej właściwości
obiektu (patrz cecha), jest stwierdzenie, że najwyższym
stopniem podobieństwa obiektów jest ich nie rozróżnialność (a nie równość,
jak mogłoby się wydawać).
Szczególnym
przykładem wyrażania podobieństwa jest wskaźnik
podobieństwa kinetyczno-geometrycznego,
opracowany z myślą o liczbowym wyrażaniu podobieństwa podpisów. Literatura:
J. A. Szrejder, Równość, podobieństwo, porządek, Warszawa 1975; Mały słownik
cybernetyczny,
red. M. Kempisty, Warszawa 1973; M. Owoc, Cechy niezależne i cechy zależne
w badaniach identyfikacyjnych pisma ręcznego, Acta Universitatis Vratislaviensis
No 846, Wrocław 1986, s. 131-137. (MO)
PODPIS twór graficzny, mający w zamierzeniu wykonawcy indywidualnie go identyfikować;
najczęściej zawiera elementy graficzne nazwiska lub imienia. Literatura: A. Feluś,
Podpisy Studium z pismoznawstwa kryminalistycznego, Katowice 1987. (ML)
PODPIS AUTENTYCZNY podpis
własnoręczny. Patrz także podpis. (AF)
PODPIS DWUCZŁONOWY podpis składający się z imienia i nazwiska albo dwuczłonowego
pseudonimu. (AF)
PODPIS "IN
BLANCO" podpis złożony na niezapisanym podłożu lub na
niewypełnionym druku formularza. (AF)
PODPIS JEDNOCZŁONOWY podpis składający się z imienia albo nazwiska albo jednoczłonowego
pseudonimu. (AF)
PODPIS KREOWANY podpis
sfałszowany, którego forma i struktura graficzna nie mają żadnego związku
z formą i strukturą podpisu autentycznego. Patrz także kreowanie
pisma. (AF)
PODPIS
KWESTIONOWANY podpis, którego wykonawca ma być ustalony w drodze
ekspertyzy pismoznawczej. Patrz także materiał kwestionowany.
PODPIS MASKOWANY
patrz maskowanie.
PODPIS
NIEPEŁNOBRZMIĄCY podpis skrócony.
PODPIS
NIEPEŁNOLITEROWY podpis skrócony.
PODPIS PEŁNOBRZMIĄCY podpis oddający całkowite brzmienie imienia i nazwiska.
(AF)
PODPIS
PEŁNOLITEROWY synonim podpisu
pełnobrzmiącego.
PODPIS PODROBIONY patrz
podpis sfałszowany.
PODPIS PORÓWNAWCZY niekwestionowany
wzorzec podpisu, wykorzystywany w ekspertyzie
pismoznawczej. Patrz także
materiał porównawczy. (AF)
PODPIS SFAŁSZOWANY podpis
nieautentyczny. Fałszowanie podpisu realizowane jest w drodze kopiowania
(patrz kopia), naśladownictwa albo kreowania (patrz podpis
kreowany).
PODPIS SKOPIOWANY podpis
sfałszowany przy użyciu jednej z technik kopiowania (patrz kopia).
PODPIS SKRÓCONY zredukowana
postać podpisu pełnobrzmiącego (pośrednia między nim a parafą).
(AF)
PODPIS SPONTANICZNY podpis
sporządzony samorzutnie; przeciwieństwo podpisu sporządzonego na polecenie.
Patrz także materiał porównawczy.
PODPIS SPORNY podpis
kwestionowany.
PODPIS UPROSZCZONY podpis oddający zmodyfikowane brzmienie imienia lub nazwiska.
(AF)
PODPIS WZORCOWY podpis
składany jako wzór dla celów urzędowych. Patrz także podpis
porównawczy.
PODPIS
ZAKWESTIONOWANY podpis kwestionowany.
PODROBIENIE
DOKUMENTU jeden z dwóch rodzajów fałszerstwa. Polega na stworzeniu
dokumentu od podstaw. Patrz także przerobienie
dokumentu.
POLE PISMA jedna
z cech mierzalnych. Wyróżnia się: pole tekstu, pole wiersza, pole wyrazu,
pole znaku.
POLE TEKSTU (hasło w opracowaniu)
POLE WIERSZA (hasło w opracowaniu)
POLE WYRAZU (hasło w opracowaniu)
POLE ZNAKU liczba
charakteryzująca wielkość powierzchni znaku. (AK)
POLIMORFIZM
GRAFICZNY patrz odmiany
znaków graficznych.
POPRAWKI jedna z form
uzupełnień pisma, stosowana w celu polepszenia czytelności. (EG)
POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA zgodność poziomów języka w tekście z obowiązującymi w
określonym czasie regułami fonetycznymi, morfologicznymi, leksykalnymi, składniowymi,
a do pewnego stopnia także z regułami ortograficznymi i interpunkcyjnymi.
Patrz
także "Katalog cech
językowo-treściowych". (AF)
PORÓWNYWANIE
PISMA patrz metody badania pisma.
POWIERZCHNIA
ZNAKU figura
geometryczna o kształcie prostokąta, ograniczona liniami
gabarytowymi znaku. (AK)
POWLEKANIE (hasło
w opracowaniu)
POWTARZALNOŚĆ
FORM ZNAKÓW patrz formy powtarzalne.
POWTÓRZENIA
LITER W PIŚMIE patrz paragrafia.
POZIOM
FONETYCZNY JĘZYKA patrz"Katalog
cech językowo-treściowych".
POZIOM GRAFICZNEJ STRUKTURY PISMA wyróżnia
się trzy poziomy struktury pisma: 1) poziom podstawowy (reprezentowany
przez grammy i inne elementy liter oraz
wiązania międzyliterowe; w ramach tego poziomu operuje się wielkościami
rzędu kilku milimetrów, zwykle 1,5 - 6 mm); 2) poziom makrostrukturalny
(reprezentowany
przez wyrazy, ich zespoły oraz struktury będące elementami topografii
tekstu, jak np. wielkość marginesów); 3) poziom mikrostrukturalny (reprezentowany
przez
linię pisma, kreskę, a ściślej przez jej dwa wymiary: szerokość, mieszczącą
się zwykle w granicach 0,2 - 0,5 mm oraz głębokość, obejmującą przedział
znacznie
poniżej 0,2 mm). Wyróżnienie wymienionych poziomów uzasadnione jest występowaniem
w piśmie bardzo zróżnicowanych wielkości, co pociąga za sobą konieczność
stosowania różnych metod badawczych, odpowiednich do poziomu badanej
struktury. (AK)
POZIOM
INTEGRACJI PISMA liczbowy wskaźnik wyrażający impuls pisma
jako stosunek gramm wiązanych do niewiązanych w badanym zespole graficznym,
opisany
wzorem
I = w/nw, gdzie: I - poziom integracji pisma, w - suma gramm powiązanych,
nw - suma gramm nie powiązanych. Patrz także współczynnik
integracji pisma.
Literatura:
A. Feluś, Poziom integracji pisma oraz jego znaczenie dla kryminalistyki
i psychologii, Warszawa 1991. (AF)
POZIOM LEKSYKALNY patrz"Katalog
cech językowo-treściowych".
POZIOM
MAKROSTRUKTURALNY patrz poziom
graficznej struktury pisma.
POZIOM
MIKROSTRUKTURALNY patrz poziom
graficznej struktury pisma.
POZIOM
MORFOLOGICZNY patrz"Katalog
cech językowo-treściowych".
POZIOM PODSTAWOWY patrz poziom
graficznej struktury pisma.
POZIOM POPRAWNOŚCIOWY patrz"Katalog
cech językowo-treściowych".
POZIOM SKŁADNIOWY patrz"Katalog
cech językowo-treściowych".
POZYCJA
NARZĘDZIA PISARSKIEGO sposób umiejscowienia narzędzia
pisarskiego w dłoni (wyjątkowo w ustach, pomiędzy palcami stopy)
oraz położenie narzędzia względem podłoża.
Pozycja narzędzia pisarskiego może zależeć od budowy jego grotu, np.
długopis wymaga trzymania pod kątem większym
w stosunku do powierzchni
podłoża
niż inne narzędzia pisarskie. Najpopularniejszą pozycją narzędzia pisarskiego
jest spoczywanie na ostatnim członie środkowego palca pomiędzy kciukiem
i palcem wskazującym prawej ręki; rzadziej na palcu środkowym, między
nim a
palcem wskazującym.
Od wymienionych czynników zależy siła i kierunek nacisku uwidoczniające
się w kresce, a zatem i cieniowanie.
(JD)
POZYCJA
PRZY PISANIU zwykle jest to pozycja siedząca (przy płaszczyźnie
roboczej typu stół, biurko), niekiedy stojąca, z różnymi stopniami pochylenia
(zależnie
od wysokości płaszczyzny roboczej i jej poziomego, ukośnego lub pionowego
usytuowania), rzadziej leżąca bądź inna. Patrz także okoliczności
powstawania pisma.
PRAWDOPODOBIEŃSTWO 1. Prawdopodobieństwo
psychologiczne (subiektywne) - stopień przekonania,
z jakim ktoś uznaje pewne zdanie; 2. Prawdopodobieństwo
logiczne (metodologiczne) - stopień pewności,
z jakim mamy prawo uznać jakieś zdanie
na podstawie innego, prawomocnie uznanego zdania; 3. Prawdopodobieństwo
statystyczne (częstościowe) - względna częstość występowania obiektów
(zdarzeń) o pewnej własności
w rozpatrywanym zbiorze obiektów (minionych zdarzeń) (prawdopodobieństwo
a posteriori). Prawdopodobieństwo statystyczne ma postać liczby zawartej
między 0 i 1; 4. Prawdopodobieństwo
matematyczne - liczbowe wyrażenie oceny możliwości zajścia pewnego zdarzenia
losowego (prawdopodobieństwo a priori). Prawdopodobieństwo matematyczne
również jest liczbą zawartą między 0 i 1; Patrz także ilość
informacji. Literatura:
Wielka encyklopedia powszechna PWN t. 9, Warszawa 1967, J. Konieczny,
Pojęcie prawdopodobieństwa ze stanowiska procesu karnego i kryminalistyki,
Katowice
1987. (MO)
PRAWORĘCZNOŚĆ (hasło
w opracowaniu)
PRĘDKOŚĆ PISANIA tempo
pisania.
PROPORCJE stosunki
wielkościowe zachodzące pomiędzy elementami pisma. Są one tym bardziej
znamienne, im bardziej odbiegają od proporcji przeciętnych. "Katalog
graficznych cech pisma ręcznego" wyróżnia proporcje wysokości
elementów nadlinijnych do wysokości znaków śródlinijnych oraz proporcje
wysokości
elementów podlinijnych
do wysokości
znaków śródlinijnych. Jedne i drugie mogą być: zmniejszone (poniżej
1,5), średnie (1,5 - 2,5>, powiększone (2,5 - 3> oraz przesadne
(ponad 3). Patrz także cechy mierzalne, szerokość
znaku.
PRÓBA PISMA patrz materiał porównawczy.
PRZEDMIOT BADAŃ obiekt
podlegający badaniom. W badaniach porównawczych przedmiotem badań jest
materiał kwestionowany oraz materiał
porównawczy. W badaniach
identyfikujących przedmiotem badań jest materiał kwestionowany oraz
ewentualnie materiał wzorcowy.
PRZEKONANIE stan
psychiczny będący rezultatem świadomej, subiektywnej oceny posiadanych
informacji pod kątem ich pełności i rzetelności. Stopień przekonania
podmiotu,
że rozpatrywane informacje są pełne i rzetelne, określa się jako prawdopodobieństwo subiektywne.
Przy liczbowym określaniu stopnia przekonania operuje się zwyczajowo
procentami, np. przekonanie w 90% odpowiada prawdopodobieństwu
subiektywnemu = 0,90, a
przekonanie "pół
na pół" odpowiada prawdopodobieństwu
subiektywnemu = 0,50. Liczbowe wyrażenie stopnia przekonania
oparte jest na indywidualnym doświadczeniu życiowym podmiotu; przy
krańcowo małym doświadczeniu
życiowym preferowane są krańcowe wartości prawdopodobieństwa
subiektywnego, tzn. wartość 1 (100%) i 0
(0%). Por. pewność. Literatura: Problemy psychologii
matematycznej, red. J. Kozielecki,
Warszawa 1971; J. Kozielecki, Psychologiczna teoria decyzji, Warszawa
1977; J. Kozielecki, Psychologiczna teoria samowiedzy, Warszawa 1986.
(MO)
PRZEKREŚLENIA jedna
z odmian uzupełnień pisma.
PRZEROBIENIE DOKUMENTU jeden
z dwóch rodzajów fałszerstwa. Polega na dokonywaniu zmian w autentycznym
dokumencie, poprzez usuwanie istniejących w nim zapisów
i znaków umownych (np. usunięcie stempli kasujących, znaków kontroli),
ich przekształcanie (np. przekształcenie jednej cyfry na inną) lub dodawanie
nowych (np. dodanie
dodatkowych cyfr do istniejącej liczby).
PRZYBORY DO
PISANIA zbiorcza
nazwa narzędzi pisarskich oraz
takich przedmiotów, jak: bibuła (suszka), kalka (ołówkowa i maszynowa)
i różne rodzaje
narzędzi służących
do usuwania błędnie napisanych znaków (gumka, korektor). Patrz także materiał
kryjący, podłoże dokumentu. (JD)
PRZYZWYCZAJENIA
W PISANIU indywidualne nawyki w sposobie sporządzania rękopisów,
odnoszące się do zespołu cech graficznych oraz używanych przyborów
do pisania, materiału kryjącego i
rodzajów podłoża
dokumentu. (ML)
PSEUDOLOGIA FANTASTYCZNA (hasło
w opracowaniu)
PSEUDONIM zmyślone
imię lub nazwisko, a także nazwa zastępująca imię lub nazwisko. Wyróżnia
się pseudonimy nadane (alienonimy) oraz pseudonimy przybrane (autonimy).
Na podstawie pseudonimu można ustalić środowisko, z którego użytkownik
pseudonimu pochodzi (identyfikacja grupowa), zaś w sprzyjających warunkach,
np. kiedy
treść pseudonimu wskazuje na indywidualne cechy fizyczne bądź psychiczne,
można ustalić użytkownika pseudonimu w sposób jednostkowy (identyfikacja
indywidualna).
Literatura: A. Feluś, Podpisy studium pismoznawstwa kryminalistycznego,
Katowice 1987. (AF)
PSYCHOFIZJOLOGIA PISMA (hasło
w opracowaniu)
PSYCHOGRAFOLOGIA nauka
zajmująca się wnioskowaniem z form graficznych i językowo-treściowych
o różnych osobniczych właściwościach piszącego, np. o poziomie intelektualnym,
uzdolnieniach, stanie zdrowia (rodzaju patologii). Patrz także grafologia, patologia pisma.
(WW)
PSYCHOLOGIA PISMA (hasło
w opracowaniu)
PSYCHORYSUNEK 1. technika
diagnozy psychologicznej i psychiatrycznej; 2. terapia
rysunkiem; jedna z form terapii sztuką. Ekspresja plastyczna umożliwia
pacjentowi ujawnianie i odreagowanie własnych problemów, zwiększa umiejętność
wyrażania
samego siebie. Tematy rysunków są podawane przez terapeutę. (ML)
PSYCHOZY A PISMO (hasło
w opracowaniu)
PUNKTY EKSTREMALNE maksimum
lub minimum funkcji (krzywej tworzącej znak, wyraz, parafę) w danym otoczeniu.
Dla wyróżnienia ekstremów, będących podstawą wyznaczania gramm w parafie,
niezbędne jest umiejscowienie krzywej tworzącej parafę w wyobrażonym
układzie współrzędnych. Wiodąca oś układu (oś X) powinna biec równolegle
do kierunku
kreślenia. Rozwiązanie takie pozwala na zminimalizowanie liczby przypadków,
w których funkcja opisująca krzywą tworzącą parafę jest niejednoznaczna
(tzn. gdy jednemu X odpowiada więcej niż jeden Y).
Ewentualne wątpliwości (np. co do precyzji wyznaczenia osi układu współrzędnych)
winien rozwiązywać badacz (ekspert) na swój sposób; istotne jest jedynie,
aby rozwiązanie było takie samo w odniesieniu do materiału kwestionowanego
i materiału
porównawczego. (AK)