.R.
REKWIZYTY patrz
tre¶ci pozawerbalne.
RELIEF przet³oczenie
powsta³e na skutek nacisku narzêdzia
pisarskiego na pod³o¿e.
Relief wklês³y, powsta³y od strony dzia³ania narzêdzia pisarskiego jest
czytelny wprost; natomiast relief wypuk³y, powsta³y od strony odwrotnej
(awersu) ma postaæ
lustrzan±. Kszta³t i rozmiary reliefu pozwalaj± na stwierdzenie rodzaju
u¿ytego narzêdzia pisarskiego, oszacowanie si³y nacisku oraz ocenê w³a¶ciwo¶ci
podk³adki.
Relief nierzadko wystêpuje tak¿e na podk³adkach. Ujawnienie i badanie
reliefu odbywa siê m. in. przy wykorzystaniu o¶wietlenia uko¶nego lub
aparatu ESDA.
(EB)
RETUSZ jedna z odmian
uzupe³nieñ pisma, polegaj±ca na poprawianiu
linii graficznej. Retusz naturalny wykonywany jest przewa¿nie w celach
zdobniczych lub dla poprawy
czytelno¶ci; retusz sztuczny wykonywany jest dla maskowania pisma. (EG)
RÊKA
NAWYK£A DO PISANIA patrz sposób
wykonania.
RÊKA NIENAWYK£A DO PISANIA patrz sposób
wykonania.
RÊKA PODPARTA sposób
pisania, przy którym osoba niemog±ca (najczê¶ciej z przyczyn choroby lub
staro¶ci) pisaæ samodzielnie, korzysta z pomocy drugiej osoby, która
podpiera jej rêkê (zwykle w nadgarstku). Powsta³e pismo, w zale¿no¶ci od
stopnia upo¶ledzenia motoryki bezpo¶redniego wykonawcy, zawiera w zasadzie
cechy pisma
osoby pisz±cej, ale mog± te¿ ujawniæ siê pewne zmiany na skutek dzia³ania
osoby podpieraj±cej rêkê. (JF)
RÊKA PROWADZONA rêka
wodzona.
RÊKA WODZONA sposób pisania, przy którym osoba nie mog±ca (najczê¶ciej z przyczyn
chorobowych lub staro¶ci) pisaæ samodzielnie, korzysta z pomocy drugiej osoby,
która kieruje jej rêk± (zwykle obejmuj±c palce trzymaj±ce narzêdzie pisarskie).
Pismo takie zawiera przede wszystkim cechy grafizmu osoby prowadz±cej rêkê, ale
tak¿e pojawiæ siê mog± cechy pisma osoby wspomaganej, je¶li ta okresowo bêdzie
sterowaæ ruchami swej rêki. (JF)
RÊKOPIS 1. w ogólnym
znaczeniu: ka¿dy tekst wykonany rêcznie, niezale¿nie od narzêdzia
pisarskiego,
pod³o¿a, materia³u
kryj±cego, typu pisma i sposobu
wykonania. W odró¿nieniu od tekstów powielonych mechanicznie (drukiem
lub inn± technik±) ka¿dy rêkopis jest egzemplarzem niepowtarzalnym. Najdawniejsze
formy
rêkopisów (inskrypcje na kamieniu, tabliczki gliniane, zwoje papirusów)
stanowi± przedmiot badañ specjalistów takich nauk, jak epigrafika lub
papirologia; 2. w wê¿szym, dzi¶ przyjêtym rozumieniu,
rêkopis to ka¿dy tekst utrwalony rêcznie na materiale miêkkim o charakterze
karty (kartki) przy zastosowaniu substancji
barwi±cej (atrament, tusz, grafit itp.). Literatura: Encyklopedia wiedzy
o ksi±¿ce, 1971. (WW)
RODZAJ PODPISU jedna
z podgrup cech graficznych. Wyró¿nia siê 4 rodzaje podpisów: podpis
pe³nobrzmi±cy,
podpis skrócony, parafê oraz
monogram. Patrz tak¿e dodatkowe
cechy podpisów, podpis.
ROZKOJARZENIE A PISMO (has³o w opracowaniu)
ROZ£O¯ENIE
PRZESTRZENNE patrz cechy topograficzne.
ROZMIAR PISMA wielko¶æ
pisma.
ROZMIESZCZENIE PISMA NA POD£O¯U patrz cechy
topograficzne.
ROZMIESZCZENIE
PODPISÓW jedna
z cech topograficznych.
Wyró¿nia siê nastêpuj±ce sposoby rozmieszczenia podpisów w rêkopisach:
1) podpis jest ci±g³o¶ci± tekstu,
2) podpis pod tekstem po lewej stronie, 3) podpis pod tekstem po prawej
stronie, 4) podpis pod tekstem w ¶rodku.
ROZPAD PISMA (has³o w opracowaniu)
ROZPÊD (termin niezalecany)
termin u¿ywany w literaturze bardzo niekonsekwentnie: w znaczeniu impulsu,
zwiêz³o¶ci, rytmu oraz
odstêpów miêdzy wierszami i
wyrazami.
ROZWÓJ PISMA patrz
personalizacja pisma.
RUCH DOWOLNY ruch
wykonany przy pe³nej kontroli. Patrz tak¿e automatyzm
pisma, ruch
pisarski.
RUCH GRAFICZNY ruch
pisarski.
RUCH PISARSKI rodzaj
precyzyjnego ruchu dowolnego, realizuj±cego
czynno¶æ pisania, bêd±cy efektem wspó³dzia³ania wielu elementów uk³adu
nerwowego, miê¶niowego i
kostno-szkieletowego cz³owieka. Patrz tak¿e automatyzm
pisma; fizjologia
pisma. (ML)
RUCHY MIMOWOLNE
patrz ataksja.
RUCHY PL¡SAWICZE patrz
pl±sawica.
RYSUNEK CYFRY patrz
rysunek znaku.
RYSUNEK LITERY patrz
rysunek znaku.
RYSUNEK ZNAKU pojêcie
obejmuj±ce budowê znaku, jego wielko¶æ
i proporcje oraz cechy kreski (patrz struktura
kreski). (WW)
RYSUNKI patrz tre¶ci
pozawerbalne. Patrz tak¿e grifona¿e.
RYTM NACISKU patrz
nacisk.
RYTM PISMA (termin
niezalecany) okre¶lenie w literaturze u¿ywane niekonsekwentnie, m.in. w
znaczeniu rozmaicie definiowanych
cech: "impuls natê¿enia", "napiêcie
pisma", "rozpêd pisma". Patrz tak¿e nacisk. (ML)
RYTM ROZMIESZCZENIA
1. powtarzalno¶æ w uk³adzie
topograficznym pisma; 2. cecha graficzna, w psychologii
pisma korelowana z powag±, zrównowa¿eniem, d±¿eniem
do porz±dku, niechêci± do zmian, sta³o¶ci± itp. Patrz tak¿e test
psychografologiczny.
(ML)