.R.

REKWIZYTY patrz tre¶ci pozawerbalne.
RELIEF przet³oczenie powsta³e na skutek nacisku narzêdzia pisarskiego na pod³o¿e. Relief wklês³y, powsta³y od strony dzia³ania narzêdzia pisarskiego jest czytelny wprost; natomiast relief wypuk³y, powsta³y od strony odwrotnej (awersu) ma postaæ lustrzan±. Kszta³t i rozmiary reliefu pozwalaj± na stwierdzenie rodzaju u¿ytego narzêdzia pisarskiego, oszacowanie si³y nacisku oraz ocenê w³a¶ciwo¶ci podk³adki. Relief nierzadko wystêpuje tak¿e na podk³adkach. Ujawnienie i badanie reliefu odbywa siê m. in. przy wykorzystaniu o¶wietlenia uko¶nego lub aparatu ESDA. (EB)
RETUSZ jedna z odmian uzupe³nieñ pisma, polegaj±ca na poprawianiu linii graficznej. Retusz naturalny wykonywany jest przewa¿nie w celach zdobniczych lub dla poprawy czytelno¶ci; retusz sztuczny wykonywany jest dla maskowania pisma. (EG)
RÊKA NAWYK£A DO PISANIA patrz sposób wykonania.
RÊKA NIENAWYK£A DO PISANIA patrz sposób wykonania.
RÊKA PODPARTA sposób pisania, przy którym osoba niemog±ca (najczê¶ciej z przyczyn choroby lub staro¶ci) pisaæ samodzielnie, korzysta z pomocy drugiej osoby, która podpiera jej rêkê (zwykle w nadgarstku). Powsta³e pismo, w zale¿no¶ci od stopnia upo¶ledzenia motoryki bezpo¶redniego wykonawcy, zawiera w zasadzie cechy pisma osoby pisz±cej, ale mog± te¿ ujawniæ siê pewne zmiany na skutek dzia³ania osoby podpieraj±cej rêkê. (JF)
RÊKA PROWADZONA rêka wodzona.
RÊKA WODZONA sposób pisania, przy którym osoba nie mog±ca (najczê¶ciej z przyczyn chorobowych lub staro¶ci) pisaæ samodzielnie, korzysta z pomocy drugiej osoby, która kieruje jej rêk± (zwykle obejmuj±c palce trzymaj±ce narzêdzie pisarskie). Pismo takie zawiera przede wszystkim cechy grafizmu osoby prowadz±cej rêkê, ale tak¿e pojawiæ siê mog± cechy pisma osoby wspomaganej, je¶li ta okresowo bêdzie sterowaæ ruchami swej rêki. (JF)
RÊKOPIS 1. w ogólnym znaczeniu: ka¿dy tekst wykonany rêcznie, niezale¿nie od narzêdzia pisarskiego, pod³o¿a, materia³u kryj±cego, typu pisma i sposobu wykonania. W odró¿nieniu od tekstów powielonych mechanicznie (drukiem lub inn± technik±) ka¿dy rêkopis jest egzemplarzem niepowtarzalnym. Najdawniejsze formy rêkopisów (inskrypcje na kamieniu, tabliczki gliniane, zwoje papirusów) stanowi± przedmiot badañ specjalistów takich nauk, jak epigrafika lub papirologia; 2. w wê¿szym, dzi¶ przyjêtym rozumieniu, rêkopis to ka¿dy tekst utrwalony rêcznie na materiale miêkkim o charakterze karty (kartki) przy zastosowaniu substancji barwi±cej (atrament, tusz, grafit itp.). Literatura: Encyklopedia wiedzy o ksi±¿ce, 1971. (WW)
RODZAJ PODPISU jedna z podgrup cech graficznych. Wyró¿nia siê 4 rodzaje podpisów: podpis pe³nobrzmi±cy, podpis skrócony, parafê oraz monogram. Patrz tak¿e dodatkowe cechy podpisów, podpis.
ROZKOJARZENIE A PISMO (has³o w opracowaniu)
ROZ£O¯ENIE PRZESTRZENNE patrz cechy topograficzne.
ROZMIAR PISMA wielko¶æ pisma.
ROZMIESZCZENIE PISMA NA POD£O¯U patrz cechy topograficzne.
ROZMIESZCZENIE PODPISÓW jedna z cech topograficznych. Wyró¿nia siê nastêpuj±ce sposoby rozmieszczenia podpisów w rêkopisach: 1) podpis jest ci±g³o¶ci± tekstu, 2) podpis pod tekstem po lewej stronie, 3) podpis pod tekstem po prawej stronie, 4) podpis pod tekstem w ¶rodku.
ROZPAD PISMA (has³o w opracowaniu)
ROZPÊD (termin niezalecany) termin u¿ywany w literaturze bardzo niekonsekwentnie: w znaczeniu impulsu, zwiêz³o¶ci, rytmu oraz odstêpów miêdzy wierszami i wyrazami.
ROZWÓJ PISMA patrz personalizacja pisma.
RUCH DOWOLNY ruch wykonany przy pe³nej kontroli. Patrz tak¿e automatyzm pisma, ruch pisarski.
RUCH GRAFICZNY ruch pisarski.
RUCH PISARSKI rodzaj precyzyjnego ruchu dowolnego, realizuj±cego czynno¶æ pisania, bêd±cy efektem wspó³dzia³ania wielu elementów uk³adu nerwowego, miê¶niowego i kostno-szkieletowego cz³owieka. Patrz tak¿e automatyzm pisma; fizjologia pisma. (ML)
RUCHY MIMOWOLNE patrz ataksja.
RUCHY PL¡SAWICZE patrz pl±sawica.
RYSUNEK CYFRY patrz rysunek znaku.
RYSUNEK LITERY patrz rysunek znaku.
RYSUNEK ZNAKU pojêcie obejmuj±ce budowê znaku, jego wielko¶æ i proporcje oraz cechy kreski (patrz struktura kreski). (WW)
RYSUNKI patrz tre¶ci pozawerbalne. Patrz tak¿e grifona¿e.
RYTM NACISKU patrz nacisk.
RYTM PISMA (termin niezalecany) okre¶lenie w literaturze u¿ywane niekonsekwentnie, m.in. w znaczeniu rozmaicie definiowanych cech: "impuls natê¿enia", "napiêcie pisma", "rozpêd pisma". Patrz tak¿e nacisk. (ML)
RYTM ROZMIESZCZENIA 1. powtarzalno¶æ w uk³adzie topograficznym pisma; 2. cecha graficzna, w psychologii pisma korelowana z powag±, zrównowa¿eniem, d±¿eniem do porz±dku, niechêci± do zmian, sta³o¶ci± itp. Patrz tak¿e test psychografologiczny. (ML)